Fundur á Oyrabakka 23. Nov. 2016
Kommunan skipaði fyri fundinum, og tey høvdu boðið barnagarðsstarvsfólki og lærarum á fund, fundurin var annars almennur. Nógv fólk var møtt í miðhøllini á felagsskúlanum. Tað eru summar kommunur, sum eru fyrr enn aðrar at rassast. Rúni og Tórhild Bjarkhamar eru nógv umbiðin sum skeiðshaldarar.
David Im tosaði á enskum. Hann greiddi frá, hvørji øki eru mest átroðkandi at fáa loyst á útlendingaøkinum: upplýsing, arbeiðspláss o.a. Hann segði eisini, at tey arbeiða við tulkatænastu, hann hevur ein lista við nøvnum á tulkum við 14 ymiskum málum.
Rúni Bjarkhamar greiddi frá innihaldinum í skeiðunum tey hava havt. Hann legði út við at siga, at teirra skeið vóru øðrvísi enn vanlig skeið, men kom ikki nærri inn á “vanlig” skeið. Hann er søgu- og samfelagslærari, so hann hevur undirvíst í søgu, heilt frá ístíð og landnámi yvir einahandilstíð og til okkara tíð, í geografi um basaltfláir og annað. Tað er so heilt øðrvísi enn míni skeið. Annars upplýsing um stovnar og mentanarfyribrigdi í Føroyum. Málsliga byrja tey við stuttum setningum og fara víðari við torførari setningum, so har líkjast vit. Hann segði einki um mállæru, einki um tilfar, tey brúka. Skeiðið er 35 tímar.
Tórhild Bjarkhamar tosaði um, hvussu nógv samfelagið er broytt, og hvussu tað alla tíðina broytist, um globaliseringina. Ein útlendingur kemur til Føroya um vikuna, vit noyðast at fylgja við og fáa intergrasjónina at rigga, nú, áðrenn tey verða so mong og gera síni egnu samfeløg innan í samfelagnum. Okkara samfelag er so lítið, at tað tolir ikki, at fleiri minisamfeløg eru innan í samfelagnum.
Hon tosaði nógv um, at stórur mentanarmunur er millum útlendingar og føroyingar. Tey koma við heilt aðrari bakgrund viðv. T.d. hvør ræður í húsinum, hvussu uppalir mann síni børn, virðing fyri autoritetum osfr.
Tórhild gav okkum eina sera stutta kunning um MIPEX (Migrant Integration Policy Index) og ICDP (International Child Development Programme). Tað fyrra er eitt mát fyri, hvussu væl lond klára at integrera útlendingar. Tey verða mátað viðvíkjandi arbeiðsmarknað, familjusamanføring, diskriminatión v.m. Tað seinna er eitt amboð hjá teimum, sum fáast við børn, sum kanska eru veik ella illa tilpassað, ella øll børn kanska, ikki serstakliga tilflytarar. Amboðið hevur við empati at gera og "barnið í fokus" við sínum unikku upplivingum osfr.
Niðurstøðan var, at barnagarðar, skúlar og kommunur eiga at hava ein politikk, eina mannagongd “at møta útlendingum”. Ein akkerspersónur eigur at vera, sum kann fylgja við og stuðla og tosa við útlendingar. Her var tað eg hugsaði, er hetta ikki ein uppgáva, sum skal loysast fyri alt landið? Er hetta kanska ein MMR uppgáva? Tórhild helt, at tá ið eingin integratiónspolitikkur ER frá landsins síðu, so má mann byrja sjálvur. Also hvør skúli, og hvør barnagarður ger sína mannagongd??? Tað er eitt sindur tað sama, sum tá ið eg havi gjørt skeið, royndir og skúlabók sjálv við ongumn reglum, men mann má byrja onkustaðni. Tey komu ikki inn á, at eingin námsætlan er fyri føroyskt sum fremmandamál, hvørki í barnagarði, barnaskúla ella vaksnamannaundirvísing. Tað er jú 3 námsætlanir, kann mann siga, sum mangla. Í bóklinginum hjá Útlendingastovuni til útlendingar eru nevnd 11 støð í Føroyum, sum hava undirvísing í føroyskum fyri útlendingar, men 11 námsætlanir, tað verður í so nógv – - til somu lærugrein.
No comments:
Post a Comment